Sportgrenar
rallycross
bilorientering
offroad
racing

SPORTGRENAR


HÄR KAN NI LÄSA LITE OM HÄSSLEHOLMS MKs SPORTGRENAR

RALLY


Rally går ut på att på snabbast möjliga sätt ta sig fram på för annan trafik avlysta specialsträckor med start och mål på skilda platser.
Mellan specialsträckorna färdas man på vanliga vägar, transportsträckor, där vanliga trafikregler gäller.

Bilarna är indelade i olika klasser efter motorstorlek och trimningsgrad.
I varje bil finns en förare och en kartläsare, vilken håller ordning på färdväg och tider.
När man använder säkerhetsnoter ska kartläsaren läsa dessa för föraren, som då får upplysningar om hur vägen ser ut.


BILORIENTERING


Bil-Orientering är en billig bilsport jämfört med många andra.
I Bil-O skall man med hjälp av karta och körorder åka en i förväg okänd väg på en bestämd tid. Längs tävlingsvägen finns olika orienteringspunkter och tidskontroller.
Visst är hastigheten av betydelse. Fort men fel ger dock inga framskjutna placeringar utan orienteringsförmågan och samspelet mellan förare och kartläsare är mer avgörande för resultatet.
Svårigheter kan vara att kartan är gammal och inte stämmer med verkligheten, eller att man åker på ett så vägrikt område att det finns gott om vägar att ta fel på

Det här måste du/ni ha:
Förare med körkort.
Kartläsare måste vara 13 eller äldre.
Bil godkänd av svensk bilprovning
Förbandskudde eller 2 första förband
2 Varningstrianglar

RACING


Karting – en riktig plantskola

Ronnie Peterson, Björn Wirdheim, Richard Göransson, Robert Dahlgren och Michael Schumacher har en sak gemensamt: deras karriär började en gång med Karting. Bilsportens inträdesport för många unga, och en verklig plantskola för racingtalanger.

Du kan börja med Karting redan som 6-åring, även om det då handlar om lek och uppvisning. Tävlingsallvaret startar vid 8-års ålder, och kan sedan hålla på livet ut eftersom det finns en stor variation av klasser. Banor finns det nästan överallt, från Haparanda i norr till Malmö i söder. Även om det finns kurvor åt både höger och vänster, är hastigheterna höga och heaten spännande. Ett 30-tal förare startar samtidigt och därför blir det ibland bara centimetrar mellan kartarna – fast det går över 100 km/h på rakorna!

Från början var karten ett hemmabygge med en gräsklipparmotor. Idag är reglerna strikta och både rörram och motor serieproduceras för just Karting, och det finns medaljer att tävla om ända upp på VM-nivå.

 

Racing – precision och höga farter

I Racing handlar det om ombyggda specialfordon, även om en del till det yttre har kvar karaktären av standardbil. I formelklasserna saknar bilarna både tak och skärmar. Här är Formel 1 det absolut vassaste och Sverige har stolta traditioner att försvara.

Populärt på breddnivå är långlopp, där samma bil körs i flera timmar fast med olika förare. En och annan förverkligar drömmen om en start i klassiska 24-timmars på LeMans för sportvagnar. Svenska förare har under årens lopp vunnit internationella  mästerskap i F2, F3, Formel Ford, Formel 3000, Cart, Indy 500, BTCC och tyska DTM mfl.

DRIFTING


Drifting handlar om att sladda så brett som möjligt med sin bil under kontrollerade former på bana. Det som skiljer drifting från vanlig racing är att man inte tävlar för att komma först i mål. Någon har gjort jämförelsen att drifting är i förhållande till racing, vad konståkning är för hockey. En jury avgör vem som ska få flest poäng, utifrån ett antal kriterier.

Enkelt förklarat: den som lyckas hålla den snabbaste, längsta och mest rykande sladden genom så stor del av banan som möjligt får mest poäng.


RADIOSTYRT


Radiostyrd Bilsport eller RB som man vanligtvis förkortar det till är en tävlingsform där man använder sig av radiostyrda bilar. Bilarna är ofta väldigt avancerade med individuell hjulupphängning, oljestötdämpare, krängningshämmare, differentialer, skivbromsar, automatväxellåda, vingar etc.

Bilarna styrs av föraren som står brevid banan och kontrollerar sin bil med en radiosändare där styrning, gas och broms finns.

Inom RB finns flera klasser. Man delar in i olika klasser utifrån bilarnas storlek, typ av bana man kör på och till sist vilken typ av motor bilen har, inte så krångligt som det låter kanske.

OFFROAD


Äger Du en standard eller lätt modifierad fyrhjulsdriven terrängbil?
Skulle Du vilja prova att köra i terrängen? Vill du lära dig att framföra Din egen terrängbil på ett säkert sätt utanför de vanliga vägarna? Svarar Du JA på någon av dessa frågor så bör Du absolut komma på våra OffRoad/4×4 träffar.

Den 1 Juni 1991 arrangerade Hässleholms Motorklubb i samarbete med motortidningen 4-Wheel Drive Sveriges första TerrängTouring.
Syftet var att lära ut terrängkörningens grunder och att ägare av standardterrängbilar typ Suzuki, RangeRover, Pajero, KingCab osv på ett ordnat och lagligt sätt skulle få möjlighet att se vad deras bil gick för även bredvid vägen. Terrängkörningslagen som tillkom i mitten av 70-talet sätter nämligen i stort sett tvärstopp för terrängkörning med motordrivna fordon.

Terräng Touring är ingen tävlingsform utan våra träffar syftar till att Vi med terrängbilar skall få komma ut och ”sträcka på benen”. Man kör helt efter sin egen förmåga och vilja. Man skall inte behöva riskera att skada vare sig bilen eller naturen.
Områdena som vi disponerar lämpar sig mycket väl för denna verksamhet. Det finns teknikbanor, där man lär sig att tackla hinderna på bästa sätt, och även ett flertal terrängbanor med olika svårighetsgrad.
Vi försöker även att då och då arrangera lite mer ”tematräffar” med tex winchövningar, precisionskörningar, korvgrillning mm.
OffRoad/4×4 är öppen för alla!

FOLKRACE


Folkrace uppstod i Finland under vintern 1981, de första tävlingen i Sverige kördes halvårsskiftet 1982.

Alla serietillverkade och täckta person- och kombibilar, som är/har varit typbesiktigade i Sverige är tillåtna, men sk minibussar och lastbilar är inte tillåtna.
Bilarna byggs efter ett tekniskt reglemente. När dom är färdigbyggda ska dom besiktigas av en tekniker, som skriver ut en vagnsbok på bilen – detta ska göras innan den tas i bruk för tävling.

Banorna man kör på ska vara inhägnade och godkända. Underlaget är i regel grus med inslag av asfalt, banlängden är ca 800 m, hastigheten får inte överstiga 80 km/h.

RALLYCROSS


Intensivt, tätt, snabbt och ofta plåtkontakt. Rallycross är mycket publikvänligt och på de flesta banorna ser man hela banan från publikplats. Den perfekta arenasporten! 

Korta heat, med fem eller sex bilar i varje, där starten är viktig. Kanske det allra viktigaste, för banorna är max 1200 meter långa och förarna har bara tre eller fyra varv på sig innan målflagg.

Efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. För att ge åskådarna ett extra spänningsmoment ska varje förare köra ett Joker Lap i varje heat. Det ger möjligheter till att köra in tid och komma före en motståndare. Det gör att spänningen håller i sig ända till målflagg.